طریق

نشریه‌ی اینترنتی کانون مطالعات و تحقیقات طریق دانشگاه شاهد

طریق

نشریه‌ی اینترنتی کانون مطالعات و تحقیقات طریق دانشگاه شاهد

دغدغه های انقلاب اسلامی

این قسمت از وبلاگ، توضیحی در مورد فعالیتهای کانون ارائه می نماید.

کانون مطالعات و تحقیقات طریق، فعالیت خود را از خرداد ماه 1389 آغاز نموده است.

با توجه به ظرفیت‌های موجود و محدودیت‌های پیش‌رو، فعالیت‌های کانون به‌طور خلاصه شامل موارد ذیل می‌باشد:

1.    حلقه‌های مطالعاتی و مباحثاتی دانشجویان کارشناسی

این حلقه شامل تعدادی از دانشجویان رشته‌های علوم انسانی است که به‌صورت هفتگی برنامه مطالعه و مباحثه را برگزار می‌نماید.

2.    حلقه‌های مطالعاتی و مباحثاتی دانشجویان کارشناسی ارشد

این حلقه شامل اعضای شورای مرکزی کانون به‌علاوه‌ی تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته‌های مختلف علوم انسانی می‌باشد. برنامه مطالعاتی و مباحثاتی این حلقه به‌صورت دو جلسه در هفته برگزار می‌شود. سطح مطالعات و مباحثات این حلقه نسبت به حلقه‌ی اول تخصصی‌تر می‌باشد.

3.    برگزاری نشست‌های ماهیانه با موضوع «ما و علوم انسانی»

جهت جریان دادن مباحث مربوط به حوزه‌ی علوم انسانی(شامل نقد علوم انسانی موجود، مباحث اثباتی و ایجابی علوم انسانی و...) در بدنه‌ی دانشجویی از ظرفیت‌هایی چون نشست‌های ماهیانه با حضور اساتید برجسته این حوزه استفاده می‌شود. این نشست‌ها که از نیم‌سال دوم سال تحصیلی 90-1389 شروع شده است، در سال تحصیلی 91-1390 نیز ادامه داشته است.

4.    چاپ و انتشار نشریه «پرسش»

از دیگر ظرفیت‌های قابل استفاده جهت جریان‌سازی در بدنه‌ی دانشجویی، استفاده از پتانسیل رسانه است. در روزگاری که ریزترین دیتاها را وسائل ارتباط جمعی رخصت جا‌به‌جایی و انتقال می‌دهند، لزوم توجه به دامنه نفوذ و شدت و میزان اثرگذاری چنین پدیده‌ای راه‌گشاست. به عبارتی دیگر، این‌که عصر حاضر، عصر رسانه نامیده می‌شود، حکایت از واقعیتی دارد که غفلت از آن تا به امروز سبب‌ساز بسیاری از گستاخی‌های فرهنگی غرب نسبت به اقوام و ادیان دیگر به‌خصوص اسلام و مسلمانان بوده است. توجه به این نکته که محوریت جنگ نرم غرب علیه اسلام و مسلمانان را رسانه شکل داده و می‌دهد و این امر که امروزه واقعیات از دریچه رسانه نگریسته و حتی فهمیده می‌شوند، می‌تواند زمینه فهم بسیاری امور از جمله سیطره‌گی تمام عیار غرب بر اذهان و افکار آدمیان در خطّه‌های فرهنگی پراکنده باشد. راز و رمز هجوم اختاپوسی غرب علیه دیگر فرهنگ‌ها را می‌باید در اهتمام غرب به رسانه و قابلیت‌های آن دانست. رسانه ابتدائاً و در لحظه ورودش به هر جغرافیای فرهنگی، پایگاه ایدئولوژیکی غرب خواهد بود و تا زمانی که اهالی آن قوم و دیار را اراده‌ای مبنی بر در اختیار گرفتن زمام و افسار این چموش نباشد، آنان را توان خود بودن و خود فکر کردن و در نتیجه خود عمل کردن نخواهد بود. به میزان توانایی کنترل این پدیده، کنترل و هدایت دیگر امور سهل‌تر و روان‌تر می‌نماید و شاید بتوان مدعی این امر بود که محور جنگ نرم رسانه است و در مقابل محور مقابله در این جنگ نیز. و بحث از مدیریت و مهندسی فرهنگی بدون اهتمام به امر رسانه بیهوده‌گویی خواهد بود.

اما رسانه بدون توجه به مخاطب  دراثرگذاری اجتماعی هیچ‌گاه محلی از اعراب نخواهد داشت و آن رسانه‌ای ظرفیت و قابلیت ایجاد حرکت را دارد که آگاه به جایگاه و نقش سه عنصر کلیدی پیام، آماده‌کننده‌ی پیام و پیام گیرنده باشد. آن‌چه در حال حاضر می‌توان ظرفیت موجود خواند و از آن استفاده برد، همانا نشریات دانشجویی است که اقبال به آنان توسط دانشجویان به‌دلیل قابلیت هم‌زبانی آن‌هاست. در واقع از آن‌جایی که این نشریات محصول فضای دانشجویی است، در صورت دارا بودن سایر ویژگی‌های یک نشریه مطلوب، برد و اثرگذاری بیش‌تری نسبت به سایر نشریات خوئاهد داشت. نشریه «پرسش» به‌عنوان یکی از معبرهای ارتباطی کانون با بدنه‌ی دانشجویی تعریف شده است. این نشریه که به‌صورت موضوعی و در قالب فصل‌نامه منتشر می‌شود، سعی دارد به‌عنوان یک کار تولیدی دانشجویی از ظرفیت هم‌زبانی و همدلی دانشجویی استفاده نماید.

5.    برگزاری اتاق فکر در باب موضوعات مبتلابه و مورد نیاز

اتاق فکر مغز متفکر و برنامه‌ساز و برنامه‌ریز مجموعه‌ای فکری است. اتاق فکر محفل اندیشه در باب موضوعات و مسائلی است که به اقتضای موقعیت‌های مختلف مطرح می‌شوند. قرار بر این است که از مباحث و مطالعات حلقه‌های مطالعاتی و هم‌چنین نشست‌ها در پربار و پخته شدن این اتاق‌های فکر استفاده شود. برخی از موضوعاتی که تاکنون به بحث گذاشته شده‌اند عبارتند از: کرسی‌های آزاد اندیشی، سیر آموزشی و...

گزارشی از  فعالیت‌های انجام شده و در دست اقدام کانون

v   برگزاری نشست‌های ماهیانه «ما و علوم انسانی»

1.     تحول در علوم انسانی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمد رهدار در تاریخ 90/02/18

2.     جامعه‌شناسی در بحران با حضور دکتر منوچهر آشتیانی در تاریخ 02/26/ 1390

3.     دین و مدرنیته با حضور مهدی نصیری در تاریخ 90/02/31

4.     علوم انسانی و مسائل ما با حضور دکتر خسرو باقری در تاریخ 90/07/08

5.     تطورات علم مدرن با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا در تاریخ 90/09/08

v   تهیه و انتشار جزوه «این جبهه نیرو ندارد» با موضوع جنبش نرم‌افزاری در تیراژ 400 نسخه

v   تهیه لیست بالغ بر 2500 عدد کتاب مربوط به حوزه مطالعاتی علوم انسانی

v   راه‌اندازی کتابخانه سیار با حدود 200  عدد کتاب مربوط به حوزه جنبش نرم‌افزاری

v   راه‌اندازی بانک مقالات

v   شناسایی برخی پایگاه‌های مجازی مربوط و معرفی آن‌ها

v   خلاصه‌نویسی کتاب؛ از جمله کتاب‌های غرب‌شناسی، مبانی معرفت دینی، از علم سکولار تا علم دینی، مبانی نظری غرب مدرن و...

v   چاپ و انتشار نشریه پرسش با تیراژ 600 نسخه

v   تهیه و توزیع برخی از نشریات مرتبط موضوعی از قبیل سوره اندیشه، زمانه، پنجره، راه

v   پاتوق ماهانه کتاب