طریق

نشریه‌ی اینترنتی کانون مطالعات و تحقیقات طریق دانشگاه شاهد

طریق

نشریه‌ی اینترنتی کانون مطالعات و تحقیقات طریق دانشگاه شاهد

دغدغه های انقلاب اسلامی

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

                تأثیر نظام اجتماعی بر خرید مواد غذایی


سجادد بیات

دانشجوی کارشناسی مهندسی برق دانشگاه شاهد

کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران


 


برای صرفه‌جویی در انرژی و پول، یخچال خود را پر کنید. شاید تصور کنید که پر کردن یخچال باعث می‌شود کار بیشتری انجام دهد. اما عکس این مسئله صحت دارد. هر‌چقدر مواد بیشتری در داخل یخچال خود قرار دهید، دمای آن کم‌تر نوسان خواهد داشت. بدین ترتیب همه‌ی مواد خنک می‌مانند و در هزینه‌های انرژی صرفه‌جویی می‌کنید. و چون یک یخچال پر، یخچالی خوشحال است، پر‌کردن یخچال ارزش آن‌را دارد.

   به اندازه ظرفیت یخچال خود خرید کنید. چرا باید عمده خرید کنیم؟ چون از لحاظ قیمت به‌صرفه است و برای یخچال نیز مفید خواهد بود. از فریزر شروع کنید: به دنبال فروش‌های ویژه‌ی برش‌های دلخواه گوشت باشید و تا جایی که ظرفیت وجود دارد خریداری کنید. یک برش کامل را با بسته‌بندی فروشگاه در داخل یک کیسه فریزر بگذارید، یا به اندازه‌های کوچک‌تر مناسب برای هر وعده تقسیم کنید. اگر آن‌ها را به‌طور صحیح بسته‌بندی کنید، به‌راحتی می‌توانند تا شش ماه در فریزر بمانند. فضای اضافی فریزر را با کیسه‌های بسته‌ی میوه و سبزیجات یخ‌زده پر کنید تا برای تهیه غذاهای فرعی و نوشیدنی‌های کم‌هزینه از آن‌ها استفاده نمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۳ ، ۲۳:۴۵
کانون طریق

                                 وضعیت کمدی حوزه‌ علمیه در عصر حاضر

 

                                                                                                     عطاءالله بیگدلی

   مقدمه: تحلیل جایگاه حوزه در عالم کنونی دشوار گشته است؛ یعنی مشخص نیست که حوزه دقیقاً قرار است چه بکند و شکل مطلوب آن کدام است. در عالم سنتی ما، جایگاه و کارکردهای حوزه به خوبی مشخص بود؛ لذا صحبت از کارامدی حوزه معنادار بود. اما اکنون در نظم جدیدی که متأثر از مدرنیته بر کشور ما حاکم شده است، نهادهایی چون دانشگاه، مدارس، قوه قضائیه، دولت، رسانه‌ها و... بسیاری از کارویژه‌های سابق حوزه را بر عهده گرفته‌اند. طبیعتاً حوزه برای برعهده‌گرفتن دوباره‌ی این کارویژه‌ها باید بتواند در نظم عالم جدید جایگاهی برای خود بیابد، اما دشواری کار این است که اگر حوزه بخواهد برای کارامدی جایگاهی در نظم جدید بیابد، باید در عالم جدید مضمحل شود. حالا مسئله این است که حوزه کارامد نیست، ولی برای کارامدی نمی‌تواند در نظم موجود جایگاهی برای خود بیابد و در آن حل شود.

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۳ ، ۰۰:۰۹
کانون طریق

تاملی در باب استفاده از موبایل


            حجت الله صیادی

  

بسیاری از اتفاقات پیرامون من بدون وجود تو قابل انجام نیست یا لااقل بدون حضور تو با صعب های قابل توجهی روبه روهستم. اصلاً بگذار در وصف تو بیتی در لحظه بسرایم:

بی تو زندگیم تار تار است       بی تو کسب و کارم زار زار است

   دیگر مرا بدون تو حیاتی نیست. تو یکی از همنشین های ناگزیر منی؛ اصلاً لحظه ای بدون تو قابل تصور نیست؛ همه جا با من هستی؛ ای منتهای امید و آرزوی من. چگونه دوری ات را تحمل کنم. چگونه دور از تو لحظه ای را سر کنم. همه جا با من هستی و البته اثرت را همانند هشت پایی مهربان در زندگی ام حس می کنم. خدا نکند که تو را گم کنم و بی تو شوم؛ ای غم گسار لحظه های تنهایی من. ای همدم روزهای بی کسی. قلبم مالامال از عشق تو گشته و سینه ام تاب بی تو بودن را ندارد؛ خدا تو را از من نگیرد. الهی جان ما به قربانت ...

ای موبایل عزیز!


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۳ ، ۲۱:۲۹
کانون طریق

بسمه تعالی


بایسته‌های زندگی انسان انقلاب اسلامی در جهان دیجیتالی

                                                                                                                                                                                    میثم امیری

وقتی عصر جدیدی در تاریخ بشر آغاز می‌شود، هیچ کس نمی‌تواند خود را از تاثیرات آن عصر برکنار بدارد.

رهبر انقلاب، 14/3/1369

این نوشته قرار بود همه‌ی ابعادِ دیجیتالی را مدِّ نظر داشته باشد؛ حتّی به آسیب‌ها هم بپردازد. امّا چه کسی است که بداند که فرزندی که می‌خواهد به دنیا بیاورد، دقیقا چه شکلی‌ست و چه رفتاری دارد و چه خصیصه‌هایی را پرورش خواهد داد! من فکر کردم اگر حرف‌هایم قابل شنیدن باشد، این‌ها مهم‌تر است. زیرا  درباره‌ی آسیب‌ها و راهکارها بسیار سخن رفته است، امّا پیرامونِ اهمیت و بایسته‌هایی آن کم‌تر سخن رفته است. همین شده که در این باره سخن گفته‌ایم؛ چرا زندگی دیجیتالی انسانِ انقلابی مهم است؟

وقتی به زندگی خودمان نگاه می‌کنیم، از صبح که برمی‌خیزیم تا انتهای شب که به خواب می‌رویم، ورودِ زندگی دیجیتالی را در زندگی‌مان حس می‌کنیم. هر چه حضور ما در این زندگی دیجیتالی بیشتر می‌شود، پیچیدگی‌های آن بیشتر می‌شود. ماننده‌ی یک جهان چند بعدی که باید در یک زمان واحد با بعدهای مختلف در تقابل باشیم.

امّا این پیچیدگی‌ها دقیقا از کجا آغاز شد و چه اتّفاقی افتاد که بارها و بارها این عبارت را می‌خوانیم که:

 با گسترش شبکه‌های رایانه جنبه‌ی مجازی زندگی ما هم توسعه یافته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۳ ، ۲۳:۰۴
کانون طریق
بسمه تعالی

نکاتی پیرامون ضرورت پیاده روی اربعین برای شیعه


استاد طاهرزاده

لبیک به ندای حضرت سیدالشهدا شروع شده و گشودگی حضور شیعه در پیاده‌روی اربعین، شیعه را از حجاب و دیده‌نشدن خارج کرده، تاریخی شروع شده تا شیعه نشان دهد که چیست و راهپیمایی اربعین زمینه‌ای برای همین امر است. راهپیمایی اربعین در حال حاضر پس از انقلاب اسلامی، رویداد اصلی تاریخ ما است و محل تجلی تشیع است تا گشودگی و برافراشتن جدیدی به عالم برگردد. هم‌زبانیِ تاریخی شیعه در حال وقوع است که مستلزم گذشتن از عادات و اشتغالات روزمرّه است. همزبانی مستلزم عهدی است که باید تجدید شود تا تاریخ جدید بنا نهاده شود. عشق به حسین«علیه‌السلام» موجب ظهور جان‌های مشترکی است که یک حرف دارند و آن حضوری مشترک در ایجاد سرنوشتی قدسی. تا به ندای حسین«علیه‌السلام» در عصر عاشورا گوش فرا ندهیم قادر به هم‌زبانی نخواهیم بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۹۳ ، ۲۲:۰۲
کانون طریق