طریق

نشریه‌ی اینترنتی کانون مطالعات و تحقیقات طریق دانشگاه شاهد

طریق

نشریه‌ی اینترنتی کانون مطالعات و تحقیقات طریق دانشگاه شاهد

دغدغه های انقلاب اسلامی

گزارش اولین روز دوره آموزشی «فردایی دیگر»

چهارشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۲، ۰۹:۲۷ ب.ظ

 

اولین روز دوره آموزشی «فرایی دیگر» امروز چهارشنبه هفتم اسفندماه 1392 ساعت 9:20 در سالن هم‌اندیشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد برگزار شد. در اولین بخش برنامه‌ی امروز پس از قرائت قرآن توسط یکی از دانشجویان، آقای میثم امیری متنی را تحت عنوان «انقلاب اسلامی، نفوذ در جان‌ها» قرائت نمودند. در ادامه آقای رسول جوهری به معرفی دوره پرداختند و ضمن بیان دلیل برگزاری این دوره در دانشگاه شاهد، برخی از رئوس برنامه‌های این دوره و دیگر نکات لازم را یادآور شدند.

بخش دوم برنامه اولین روز دوره، مربوط می‌شد به سخن‌رانی حجت‌الاسلام کتابی با عنوان «ما و انقلاب اسلامی». ایشان ضمن طرح چند نوع نگاه به انقلاب اسلامی و تاکید بر ضعف این نوع نگاه‌ها در تبیین انقلاب اسلامی، نگاه فلسفه تاریخی به انقلاب اسلامی را نگاهی مطلوب جهت تحلیل انقلاب اسلامی دانستند و با چارچوب قرار دادن این نگاه سعی در تحلیل انقلاب اسلامی از این منظر نمودند. جایگاه عظیم انقلاب اسلامی در جغرافیای معاصر جهان و در تاریخ تشیع محور صحبت‌های حجت‌الاسلام کتابی بود. این برنامه حدود ساعت 10:30 آغاز شد و تا حدود 12 ادامه داشت.

ساعت 13:30 شرکت‌کنندگان در دوره آموزشی «فردایی دیگر» پای صحبت‌های دکتر ابراهیم فیاض نشستند. او که قرار بود در باب «آینده زندگی ایرانی» صحبت کند، صحبت‌هایش را با انتقاد از وضعیت دانشگاه شاهد شروع کرد؛ البته نگاه تیز او نسبت به پیرامونش باعث شد حتی پرده سالن نمایش که گوشه‌اش از چوب پرده جدا شده بود، رنگ دیوار که به روی سنگ پاشیده شده بود، لکه‌های دیوار سالن، تعداد مهتابی‌ها و نور سالن و... هیچ کدام از نیش نقدش رهایی نیابند. فیاض سپس وارد بحث اصلی‌اش شد و از زندگی اسف‌بار ایرانیان گفت؛ و گفت که خارجیان چه نگاه بدبینانه‌ای نسبت به ما ایرانیان دارند. او گفت که ما رو به آینده زندگی نمی‌کنیم و اساسا در انتخاب‌ها و تصمیمات‌مان آینده جایی ندارد؛ این در حالی است که برای مثال شعار اول پراگماتیستی آمریکا‌یی‌ها این است که «هرچه هست، آینده است». او نتیجه گرفت که به دلیل نگاه معیوب ما، در آینده مسائل بیش‌تری دامن‌گیر ما خواهد شد. او اجمالا از راه‌حل نیز سخن گفت و گفت که راه برون‌رفت ما، پرهیز از فلسفه‌گرایی و عرفان‌گرایی و روی آوردن به حکمت است. این برنامه تا حدود 15:30 ادامه داشت.

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۰۷
کانون طریق

نظرات  (۲)

منظور زمانی است که بر اساس روزهای خالی شرکت کنندگان برنامه ریزی شده باشد، زیرا در بروشور زمان برگزاری کلاس توافقی و بر اساس زمان خالی دانشجویان اعلام شده بود در صورتی که انگاراز همان ابتدا روز 4شنبه برای برگزاری کلاس زمانی قطعی بوده است.
پاسخ:
با سلام

براساس آماری که دوستان کانون طریق از وضعیت آموزشی این ترم دانشگاه گرفتند، اعلام شد که بیشترین وقت خالی دانشجویان مربوط به روزهای شنبه و چهارشنبه است.
مسئولین ثبت نام نیز بر این اساس وقتهای خالی دانشجویان در این دو روز را از آنها دریافت کردند و با توجه به اعلام نظر خود دانشجویانی که ثبت نام کرده بودند، به این نتیجه رسیدند که روز چهارشنبه برای تعداد بیشتری مطلوب است. 
با این حال دوستان در تلاشند تا طی هفته آینده وقتهای خالی دوستان ثبت نامی را بگیرند و برنامه را بر طبق آن بچینند.
سلام
چند پیشنهاد: اگر امکان دارد از جلسات فیلم برداری شود و در آخر در اختیار همه قرار گیرد، لطفا زمانش را تغییر دهید ، زمانی رابرای پرسش و پاسخ از مباحث ارائه شده درنظر بگیرید، لطفا اگر امکان دارد مباحثی را که امروز در معرفی دوره و رئوس برنامه ها مطرح شد را در سایت قرار دهید.
پاسخ:
با سلام

در تلاشیم که از امکانات سخت افزاری دانشگاه جهت فیلم برداری استفاده کنیم و چنانچه سیستم مدیریتی دانشگاه با ما همکاری نماید، این کار انجام خواهد شد.

زمان برای پرسش و پاسخ جزء برنامه دوره بوده و هست؛ متاسفانه در روز اول دوره فرصت کافی برای این کار فراهم نشد. انشاالله از روزهای آینده این امر نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
ضمنا خلاصه جلسات این هفته به زودی در سایت قرار خواهد گرفت.

راجع به تغییر زمان؛ منظور شما از تغییر زمان، زمان کل برنامه هاست یا برنامه خاصی مدنظر شما می باشد؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی